Cap on mira el futur de l’educació? Futurs com a referents del nou Informe UNESCO

El passat dia 31 de gener va tenir lloc la segona càpsula formativa d’enguany: “Cap on mira el futur de l’educació? Futurs com a referents del nou Informe UNESCO”. La càpsula va estar liderada per CATESCO i es van exposar les línies d’actuació principals que proposa el nou informe de la UNESCO: Reimaginem junts els nostres futurs

Els objectius de la sessió eren conèixer l’informe i despertar el desig de treballar-lo amb major profunditat i conversar sobre el que genera. La sessió es va dividir en 3 parts: una primera part destinada a entendre les idees del text i construir significats, una segona part en què es va treballar un tema d’interès de cada persona participant, i una tercera part de tancament i metacognició.

La primera part es va treballar a través d’una tertúlia dialògica, que partir d’un text que recull algunes de les idees més rellevants de l’informe. Després d’una lectura individual, es va encetar un diàleg al voltant de dues preguntes:

  • Quin propòsit té l’educació?
  • Per què tenim la necessitat de transformar-la?

Tertúlia dialògica

L’educació –és a dir, la manera com organitzem l’ensenyament i l’aprenentatge al llarg de la vida– ha tingut durant molt de temps un paper fonamental en la transformació de les societats humanes. Ens connecta amb el món i els uns amb els altres, ens exposa a noves possibilitats i enforteix les nostres capacitats de diàleg i acció. Però per construir futurs pacífics, justos i sostenibles, cal
transformar l’educació mateixa.

Per a la segona part del taller, cada persona participant havia d’escollir, d’entre els temes que es plantegen a l’informe, el que més li interessava:

Un cop escollit el tema, es va fer una lectura compartida del document de referència de cada tema. Aquesta dinàmica cooperativa tenia per objectiu entendre i opinar sobre les idees del text.

Després d’aprofundir en l’informe, els assistents van reiterar la rellevància de debatre, des de les escoles, amb els claustres i amb l’alumnat, el paper de l’educació. Mantenir un diàleg distès sobre el propòsit educatiu fa emergir temes de rellevància cabdal per avançar en la nostra feina com a educadors.

“[…] El poder de l’educació rau en la capacitat que té per connectar-nos amb el món i amb els altres, per empènyer-nos més enllà dels espais que habitem i per exposar-nos a noves possibilitats.”

Cal reflexió, cal diàleg, cal fer aflorar els dissensos i parlar dels temes complexos per arribar a les línies de consens, comunes i compartides que ens duran a l’acció i, conseqüentment, a la transformació.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *