El passat 10 de maig vam fer una trobada d’aprenentatge entre iguals sobre feedback per a l’aprenentatge. Us compartim un resum de la trobada en 5 idees clau.
A dia d’avui ningú qüestiona que la retroalimentació esdevé imprescindible per possibilitar l’aprenentatge i per desenvolupar persones autònomes que viuen i viuran en un món canviant. Tot i així, ha agafat més força el concepte de “feedforward” respecte el de “feedback”. Aquest últim connota una mirada cap el passat mentre que el primer suggereix un focus de futur i la necessitat d’ancipitar-se.
Són molts els i les docents que diàriament practiquen la retroacció i la retroalimentació. La Coral Regí, Directora de l’Escola Virolai, en aquesta trobada, va compartir algunes idees que podem tenir en compte si som i volem ser docents que acompanyem el creixement de l’alumnat mitjançant la reflexió, el diàleg, l’anàlisi de l’error, etc. Excel·lir en la tasca del feedforward és molt complex i ens cal entrenament. La Coral va destacar:
No fer persones dependents del feedback
L’objectiu del feedback ha de ser promoure l’autoregulació dels i les aprenents, permetre doncs una avaluació veritablement formadora. La pràctica constant del feedback sense empoderar l’alumnat en aquesta tasca podria ser contraproduent. No som només els i les docents qui hem de promoure el feedback, hem de facilitar també la coavaluació (de companys/es), l’heteroavaluació (d’altres docents, de famílies, etc.) i l’autoavaluació (d’un mateix/a), a través d’espais de metacognició i reflexió.
Partir sempre de l’error com una oportunitat d’aprenentatge
Culturalment associem l’error a allò que no ha de succeir, a allò que s’ha d’evitar si volem ser bons i bones alumnes. De fet, és precisament al contrari: sense error no pot existir aprenentatge, per tant, ens cal promoure entorns d’aprenentatge on es celebri l’error i es percebi com l’inici d’aquest camí d’aprenentatge.
Evitar els afalacs superflus
Promoure bon feedback requereix contundència (que no vol dir agressivitat ni despreci!) i també que el feedback sigui específic i concret. De vegades només volem ser amables…però l’alumnat és capaç de percebre els comentaris buits que només maquillen allò que volem dir.
No universalitzar el feedback
El feedback valora processos i productes, no persones, per tant la personalització de l’aprenentatge és inherent al foment d’un bon feedback. Els processos de retroalimentació creixeran de forma paral·lela a l’objectiu de personalitzar. I, alhora, si no treballem de forma única amb cada aprenent, difícilment podrem oferir feedback de qualitat.
No confondre el feedback amb el judici
Ser un/a docent que promou feedback requereix dominar l’art de la pregunta i de l’observació. Si la retroalimentació no ha anat precedida d’una (o diverses) pregunta(es) o una bona observació, s’acostarà més a una crítica, una opinió, un arbitri, que a un bon feedback.
Per seguir aprenent…
Algunes referències per saber-ne més:
- SANMARTÍ, N. (2020). Avaluar és aprendre. Departament d’Educació (XCB)
- Rebeca Anijovich, SUMMA (2019) Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Retroalimentación Formativa
https://panorama.oei.org.ar/_dev2/wp-content/uploads/2019/06/Retroalimentaci%C3%B3n-Formativa.pdf